Sunday, December 14, 2008

Peranan Ibubapa dalam pendidikan suku kaum Kimaragang

Ibubapa sangat mempengaruhi tahap pendidikan suku kaum Kimaragang di kawasan Tandek, Kota Marudu. Kemajuan pendidikan dikalangan orang-orang Kimaragang pada masa ini adalah akibat daripada perangai ibubapa mereka pada akhir 60an dan awal 70an. Saya adalah antara anak-anak yang bernasib baik kerana dapat bersekolah pada tahun 70an. Saya dikira bernasib baik kerana dapat bersekolah. Kenapa saya katakan begitu kerana pada masa itu kebanyakan ibubapa tidak suka anak-anak mereka meninggalkan mereka untuk pergi ke sekolah. Mereka lebih suka kalau anak-anak mereka ikut mereka berkerja di sawah padi atau membuka tanah di bukit-bukit. Alasan yang selalu saya dengar ialah mereka tidak ada wang untuk perbelanjaan anak-anak pergi ke sekolah. Untuk pengetahuan, pelajar perempuan adalah yang paling tidak ada peluang untuk pergi ke sekolah. Ibubapa sangat tidak setuju kalau anak perempuan mereka pergi ke sekolah. Mereka beranggapan mereka akan rugi sekiranya mereka menghantar anak-anak perempuan ke sekolah kerana apabila mereka dewasa nanti, mereka akan ikut suami masing-masing.
Jadi tidak hairanlah kenapa tidak ramai pegawai dari suku kaum Kimaragang di mana-mana jabatan atau sekolah. Inilah hasilnya ibubapa yang terlalu kolot. Perkara yang paling saya sedih ialah apabila mereka kata tidak mau berjauhan dengan kita. Mereka takut sekiranya anak-anak mereka dapat melanjutkan pelajaran di tempat yang jauh.
Pada suatu hari ketika saya baru tamat darjah enam, saya berkerja menanam padi di sawah padi bersama emak dan adik-adik yang lain. Saya selalu mendengar ibubapa berkata tidak akan menghantar saya bersekolah di SMK. Saya sangat sedih dan saya berusaha supaya saya diberi peluang. Saya berkata kepada mereka bahawa saya akan mengenang jasa mereka kalau mereka mau memberi saya peluang untuk melanjutkan pelajaran. Saya berkata kepada mereka bahawa suatu hari nanti saya akan membeli beberapa buah kereta! Sebenarnya saya tidak yakin dengan kata2 saya itu, tapi cuma untuk memujuk mereka. Rupanya kata orang tua2, mulut masin. Tanpa disedari saya kini mampu memiliki tiga buah kereta!...

No comments: