Thursday, September 11, 2008

Tekanan Darah Tinggi

Tekanan darah tinggi adalah satu keadaan di mana darah sukar dihantar ke seluruh badan. Kesukaran pergerakan darah melalui saluran darah ini adalah disebabkan oleh laluannya itu telah menjadi sempit. Saluran darah menjadi sempit apabila kolesterol dari lemak-lemah haiwan yang terdapat dalam daging yang dimakan terenap sedikit-demi sedikit. Fenomena ini boleh dibayangkan dalam paip air di rumah. Saluran paip yang besar membenarkan air mengalir dengan mudah dan cepat. Tapi saluran paip yang kecil memperlambatkan pergerakan air. Pergerakan air menjadi semakin lambat lagi sekiranya paip air itu mengumpul enapan lumpur.
Jantung berfungsi sebagai pam darah. Darah dipam ke seluruh badan oleh jantung. Sekiranya saluran darah sempit (ada enapan kolesterol) fungsi jantung sebagai pam terganggu. Bayangkan pam air yang sedang mengepam, tiba-tiba saluran paip tersumbat. Apa akan jadi pada pam air? sudah tentunya akan rosak. Begitu juga dengan jantung. Jantung akan menjadi sakit sekiranya ia dipaksa untuk mengepam darah ke seluruh badan. Jantung dipaksa mengepam darah apabila saluran darah menjadi sempit kerana dipenuhi kolesterol.
Pesakit jantung sangat sensitif terhadap kejutan. Satu kejutan boleh menyebabkan kematian. Pesakit jantung yang terkejut menyebabkan jantungnya berdegup dengan lebih kencang lagi. Dalam keadaan saluran darah sempit, jantung dipaksa mengepam darah pada kadar yang lebih laju daripada biasa. Ini menyebabkan berlakunya kepecahan kapilari darah. Ini sangat bahaya sekiranya kapilari darah yang pecah itu berada dalam otak. Selain daripada itu, kesan lain ialah jantung terasa sakit kerana terpaksa mengepam.
Sakit jantung boleh disebabkan oleh penggunaan garam yang berlebihan. Garam yang berlebihan menyebabkan bendalir dalam darah lebih pekat dari biasa. Dalam keadaan pekat, lebih banyak air yang diserap kerana wujudnya cerun kepekatan. Pengambilan air yang lebih banyak menyebabkan saluran darah menjadi sempit. Fenomena ini juga dikenali sebagai darah tinggi. Penyebab lain yang tidak berapa diketahui ramai ialah tidur lewat.

No comments: